
Acronyms
1. IT (information technology) เป็นคำศัพท์ที่รวมรูปแบบทั้งหมดของเทคโนโลยีที่ใช้สร้าง เก็บ แลกเปลี่ยน และใช้สารสนเทศในรูปแบบหลากหลาย (ข้อมูลทางธุรกิจ สนทนาทางเสียง
ภาพ ภาพเคลื่อนไหว
การนำเสนอแบบมัลติมีเดีย และรูปแบบอื่นๆ) ศัพท์คำนี้เข้าใจอย่างง่ายหมายถึงเทคโนโลยีโทรศัพท์และคอมพิวเตอร์ในคำเดียวกัน สิ่งนี้เป็นเทคโนโลยีที่กำลังขับเคลื่อนสิ่งที่เรียกว่า “การปฏิวัติสารสนเทศ”
Communication การสื่อสาร
Technology เทคโนโลยี
ความหมายโดยรวม หมายถึง เทคโนโลยีที่ใช้จัดการสารสนเทศ การสื่อสาร เป็นเทคโนโลยีที่เกี่ยวข้องตั้งแต่การรวบรวมการจัดเก็บข้อมูล การประมวลผล การพิมพ์ การสร้างงาน การสื่อสารข้อมูล ฯลฯ ซึ่งรวมไปถึงการให้บริการ การใช้ และการดูแลข้อมูล

(ย่อมาจาก Computer-Assisted
Instruction) ที่มีหน้าที่เป็นสื่อการเรียนการสอนเหมือนแผ่นใส (Transparent) สไลด์ (Slide) หรือวีดิทัศน์ (Video) ที่ใช้ประกอบการเรียนการสอน ซึ่งมีองค์ประกอบที่สำคัญดังนี้
1. นักวิชาการ (Academic
Expert)
2. นักเขียนโปรแกรมคอมพิวเตอร์ (Programmer)
3. นักสร้างสรรค์ (Producer)
4. นักศิลปะ (Artist)
ฉะนั้น CAI ก็คือโปรแกรมคอมพิวเตอร์ที่ช่วยสอน โดยมีการกำหนดให้ผู้เรียนสามารถโต้ตอบหรือมีปฏิสัมพันธ์กับการเรียนได้เช่นเดียวกับการเรียนในห้องเรียนกับครู เพียงแต่มีคามยืดหยุ่นน้อยกว่าเท่านั้น
หมายถึง โปรแกรมช่วยเรียนภาษาโดยเฉพาะ
ใช้ได้ทั้งกับการเรียนในห้องเรียน โดยมีผู้สอนเป็นผู้ควบคุมดูแลกระบวนการเรียน และการให้ผู้เรียนเรียนจากโปรแกรมด้วยตนเองที่ศูนย์การเรียนรู้ด้วยตนเอง (Self-access learning
center) หรือที่ศูนย์คอมพิวเตอร์และสำหรับสถานศึกษาทีมีความพร้อมก็อาจมอบแผ่นโปรแกรมให้ผู้เรียนนำไปใช้กับเครื่องคอมพิวเตอร์นอกสถานศึกษาโดยผ่านโมเด็มและสายโทรศัพท์
WBI หรือ Web Base Instruction เป็นการจัดกิจกรรมการสอนในรูปแบบของ Web Knowledge Based โดยใช้เทคโนโลยีทางของ Webpage เป็นศูนย์กลางในการนำเสนอเนื้อหา หรือ ดำเนินกิจกรรม หรือที่เรานิยมเรียกกันติดปากว่า “การเรียนการสอนแบบ Online” นั่นเอง
รูปแบบของ WBI ได้เป็น 2 ลักษณะใหญ่ๆได้แก่

1) Asynchronous Learning
Methods
เป็นการเรียนการสอนที่ผู้เรียนสามารถเรียนรู้เวลาใดก็ได้แล้วแต่ความสะดวกของตนเองโดยผู้สอนจะมีการสร้างเนื้อหาไว้ใน Web site ที่กำหนด จะมีโครงสร้างเนื้อหาในรูปแบบต่างๆ เช่น Text หรือ VDO เพื่อผู้เรียนสามารถเข้ามาศึกษาได้ และอาจมีการกำหนดช่องทางในการติดต่อผู้สอน ในกรณีที่ผู้เรียนเกิดข้อคำถามที่ต้องการใช้ผู้สอนช่วยในการแนะนำ เช่นระบบ Webboard Chat หรือ E-Mail เป็นต้น
เป็นการสอนในเวลาเดียวกับผู้เรียน โดยใช้เทคโนโลยีของ WEB เป็นสื่อกลางในการสอน โดยที่ผู้เรียนและผู้สอนสามารถปฏิสัมพันธ์กันในเวลาเดียวกันแต่ต่างๆสถานที่ หรือการเรียนการสอนในเวลาจริงนั่นเอง(Real Time) ซึ่งเทคโนโลยีที่ใช้จะเป็นระบบ Internet ความเร็วสูงและระบบการประชุมวีดิทัศน์(VDO Conferencing) ซึ่งผู้เรียนสามารถถามคำถามต่างๆ เมื่อตนเองเกิดข้อสงสัยได้ทันทีโดยไม่ต้องมีการฝากข้อคำถามไว้

Synchronous tools
enable real-time communication and collaboration in a "same time-different
place" mode. These tools allow people to connect at a single point in
time, at the same time. Synchronous tools possess the advantage of being able
to engage people instantly and at the same point in time. The primary drawback
of synchronous tools is that, by definition, they require same-time
participation -different time zones and conflicting schedules can create
communication challenges. In addition, they tend to be costly and may require
significant bandwidth to be efficient.
Tool
|
Useful for
|
Drawbacks
|
Audio conferencing
|
Discussions and dialogue
|
Cost, especially when international
participation is involved
|
Web conferencing
|
Sharing presentations and
information
|
Cost, bandwidth; may also require
audio conferencing to be useful
|
Video conferencing
|
In-depth discussions with
higher-touch interactions
|
Cost, limited availability of video
conferencing systems
|
Chat
|
Information sharing of
low-complexity issues
|
Usually requires typing, "lower
touch" experience
|
Instant messaging
|
Ad hoc quick communications
|
All users must use compatible
system, usually best for 1:1 interactions
|
White boarding
|
Co-development of ideas
|
Cost, bandwidth; may also require
audio conferencing to be useful
|
Application sharing
|
Co-development of documents
|
Cost, bandwidth; may also require
audio conferencing to be useful
|

Asynchronous Tools
Asynchronous tools enable
communication and collaboration over a period of time through a "different
time-different place" mode. These tools allow people to connect together
at each person's own convenience and own schedule. Asynchronous tools are
useful for sustaining dialogue and collaboration over a period of time and
providing people with resources and information that are instantly accessible,
day or night. Asynchronous tools possess the advantage of being able to involve
people from multiple time zones. In addition, asynchronous tools are helpful in
capturing the history of the interactions of a group, allowing for collective
knowledge to be more easily shared and distributed. The primary drawback of
asynchronous technologies is that they require some discipline to use when used
for ongoing communities of practice (e.g., people typically must take the
initiative to "login" to participate) and they may feel
"impersonal" to those who prefer higher-touch synchronous
technologies.
Tool
|
Useful for
|
Drawbacks
|
Discussion boards
|
Dialogue that takes place over a
period of time
|
May take longer to arrive at
decisions or conclusions
|
Web logs (Blogs)
|
Sharing ideas and comments
|
May take longer to arrive at
decisions or conclusions
|
Messaging (e-mail)
|
One-to-one or one-to-many
communications
|
May be misused as a
"collaboration tool" and become overwhelming
|
Streaming audio
|
Communicating or teaching
|
Static and typically does not provide
option to answer questions or expand on ideas
|
Streaming video
|
Communicating or teaching
|
Static and typically does not
provide option to answer questions or expand on ideas
|
Narrated slideshows
|
Communicating or teaching
|
Static and typically does not provide
option to answer questions or expand on ideas
|
"Learning objects"
(Web-based training) |
Teaching and training
|
Typically does not provide option to
answer questions or expand on ideas in detail
|
Document libraries
|
Managing resources
|
Version control can be an issue
unless check-in / check-out functionality is enabled
|
Databases
|
Managing information and knowledge
|
Requires clear definition and
skillful administration
|
Web books
|
Teaching and training
|
Not dynamic and may lose interest of
users
|
Surveys and polls
|
Capturing information and trends
|
Requires clear definition and
ongoing coordination
|
Shared Calendars
|
Coordinating activities
|
System compatibility
|
Web site links
|
Providing resources and references
|
May become outdated and
"broken"
|
A significant step beyond this
smorgasbord of individual tools are web-based platforms that aim to provide
some or most of the functionality of these standalone tools, but do so within a
single integrated collaborative environment. The integration and synthesis of
these tools creates a container that turns out to be far greater than the sum
of its parts and can become the single portal for all community activities.
Going beyond the hodgepodge of individual technologies can elevate members'
experiences by encouraging collaborative learning and knowledge sharing.
หมายถึง วิธีการสอนหรือการฝึกหัดใด ๆ ที่ใช้คอมพิวเตอร์เป็นสื่อ บางทีอาจเรียกว่าการสอนโดยใช้คอมพิวเตอร์เป็นสื่อ, การเรียนโดยใช้คอมพิวเตอร์, การฝึกหัดโดยใช้คอมพิวเตอร์
http://www.edu.nu.ac.th/supanees/lesson/366515/unit5_p04.html
http://www.edu.nu.ac.th/supanees/lesson/366515/unit5_p04.html

Technology-Enhanced Language-Learning (TELL) in an increasingly
globalised world. It is not a technicalpaper in thesense that it will deal with
methodological or software issues.
http://www.stc.arts.chula.ac.th/ITUA/Papers_for_ITUA_Proceedings/Andrew-Lian.pdf
http://www.stc.arts.chula.ac.th/ITUA/Papers_for_ITUA_Proceedings/Andrew-Lian.pdf
MUD เป็นคำย่อมาจาก Multi User Domains หรือชื่ออื่น ๆ ที่เรียกกันก็มี Multi User Dimension , Muti User Dungeons)
http://senarak.tripod.com/mudmoo.html
http://senarak.tripod.com/mudmoo.html
MUDs/MOOs
ความหมาย:
MUDs หรือ MUD เป็นคำย่อมาจาก Multi User Domains
หรือชื่ออื่น ๆ ที่เรียกกันก็มี Multi User Dimension , Muti User Dungeons)
ส่วน MOOs หรือ MOO ย่อมาจาก MUD Object Oriented
ซึ่งเป็นระบบของการสื่อสารที่เป็น แบบซิงโครนัสที่ผู้ใช้(users)
สามารถปฎิสัมพันธ์กันได้ด้วยการพิมพ์ข้อความ(text)
โดยผู้สื่อสารกันนั้นสามารถ เลือกห้องหรือสถานที่สนทนากันได้
ซึ่งผู้สนทนาจะต้องอยู่ในสถานที่ที่เรียกว่า room เดียวกัน
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น